Followers

September 08, 2009

APA SALAHNYA rezeki, nikmat dsb yg ALLAH swt beri, kita kongsi bersama dgn yg memerlukan....

ini cerita hari ahad. terjaga dari tido petang jam menunjukkan pukul 5++. kaktin dan anak² agak kebosanan. tetiba mentol idea dari palaotak kaktin timbul. ajak en.nahar ke rumah kakak beliau dia kota dam, seksyen 8. en.nahar setuju terus tipon kakaknya itu.

berjanji sepakat kami membeli laukpauk manakala kakaknya hanya menanak nasi. en.nahar kuar dulu bermotosikal ke param berdekatan manakala kaktin anak banak ke taman permainan sementara menunggu en.nahar balik.

perjalanan ke kota dam adalah smooth criminal. sampai umah kakshida sekitar jam 6.30pm. aiyooo senyap sunyi umah beliau. almaklumla, punya anak tunggal lelaki sahaja. itupun dah besar. dah ting 1. apalagi, ATM kaktin memorakperandakan umah beliau sementara menunggu masuk waktu berbuka. oh! upernya kakshida dlm kesedihan. dah setel acara berbuka, kaktin mau la mereward sikit kepada beliau dgn membeli sedikit brgn dapow dan beri kakshida sedikit cash.

kiranya kunjungan kami pada hari berkenaan adalah sgt bertepatan. masa otw balik, kakshida tak henti² sms dan call hp kaktin ucap terima kasih sambil berkata yg beliau terharu. 'alahai, bukan bnyk pun yg tinie buat tu dan dah niat dlm ati apa salahnya gembirakan hati org yg dalam kesusahan tambahan pulak di bulan Ramadhan yg mulia ini. semoga apa yg dilakukan itu diberkati oleh-Nya. ingatlah, walau sehebat manapun kita...semantap manapun kita...dan sesenang manapun kita sekarang, itu semua hanyalah pinjam-pinjaman. kalau bukan kita yg membantu saudara sendiri, siapa lagi kan dan jika tiada yg tua mana nak dtg yg muda. Amin'.



:: kebosanan sementara menanti waktu berbuka ::
:: eh, tak cukup nih. mana lagi sorang? ::



:: heh. sian a-ah kejap jerla dia diam dlm tu ::



:: kakshida ngah susun laukpauk ::



:: pergghh, tak pernah lagi la aku tgk laukpauk segini punyer banyak selain masa kenduri ::
:: syukur dgn nikmat yg Allah beri. amin ::


12 comments:

MaMaQaYPo FaMiLy said...

macam penah baca jer ayat pesanan khidmat masyarakat tu.... hehehe

Alimaz-Kembara Terasing said...

semoga allah melimpahi rezeki keatas org2 yg pemurah....amin...

salzahari said...

tinie, aku pun percaya mcm tu...sbb mmg terbukti kalau kita bagi,mmg Allah bg balik nti pd kita. Insyallah kalau ikhlas nak bantu, rezeki Allah pd kita akan berlipatganda.

aku tgk nih sejak ada anak lah.. rezeki anak sama kot. kalau pe2 aku bagi lebih pd mertua aku/ aku suh laki aku bg lebih ka, insyallah nanti dpt balik lah dlm bentuk claim OT lah, duit faraid lah dll. Alhamdulillah!

Baby Lyana said...

hmm amin....semoga rezeki kau semakin murah...

payiet said...

syukur alhamdulillah kak. Moga murah rezeki kamu di masa hadapan

SYAbAR said...

Alhamdulillah, terlaksana sudah satu amal jariah yg amat digalakkan sepanjang bulan posa ni. Rezekimu nanti Allah ganti berganda2 dik...

SNAS said...

syukur dgn rezeki yg melimpah...

Dj Epoi said...

Salam Mie.....

Gua suker dengaw bila kekawan ....adik beradik saling bantu memabntu begini
Tahniah.....

Dj Epoi
Apasalah Rezki & Ilmu yang Tuhan kasik kita sama2 kongsikan....

Mya said...

kak, bantu aku gak kak... aku insan yang lemah. sob sob...

TiNiE said...

mamaqaypo : yer yer ayat2 djepoi..cuma diolah ikut versi saya..hehehehe

alimaz : amin...insya-Allah

sal : alhamdulillah. kan kan...semua pun yg elok2 dtg dari-Nya yg tak elok2 dari kita jua...

shaf : insya-Allah. thx shaf. kau pun. amin.

payiet : insya-Allah yit. kaktin senang, adik2 tiri kenyang. *motip??

syabar : insya-Allah kakmin. mudah-mudahan. yg penting niat kan.

snas : yer yer..sgt bersyukur. alhamdulillah.

dj epoi : tula. ada lebih kongsi2..kalau takder dok jerla dendiam...tq

mya : yerla yerla...tgguuuu

CAHAYA said...

semoga ALLAH mengurniakan rezeki berlimpat ganda pada yg murah memberi rezeki pada orang lain.

TiNiE said...

cahaya : insya-Allah...amin

heart my community